Кожен учень має навчитися вести щоденник читача.

Варіантів ведення такого щоденника багато. Пропонуємо один із них - для учнів початкових класів. У такому щоденнику діти можуть не лише фіксувати прочитані книги, а й виражати творче ставлення до процесу читання, «приміряючи» на себе різноманітні соціальні ролі: читача, критика, мовознавця, художника, автора, навіть своїх батьків.

І бібліотечні працівники, і вчителі й вихователі із записів у щоденнику зможуть багато дізнатися про літературні смаки та уподобання своїх вихованців, спрямувати їх на прочитання відповідної їх потребам та інтересам літератури, допомогти в пошуку необхідної інформації, а своїми роздумами щодо дитячого читання поділитися з батьками учнів на шкільних зборах.

Бібліотечному працівникові спільно з учителем доцільно розробити рекомендації або поради для батьків щодо ведення їхніми дітьми читацького щоденника.

Перед початком ведення дітьми щоденника слід розповісти їм про доцільність його ведення, навести цікаві приклади ведення щоденника відомими особистостями, кумирами дітей. Необхідно схарактеризувати основні рубрики щоденника, провести інструктаж щодо оформлення в ньому записів. Така бесіда має проходити в доброзичливій атмосфері, не носити повчального характеру.

У щоденнику можна помістити прислів’я про книжку, цитати про читання, ілюстрації.

Для оформлення титульної сторінки можна запропонувати такий варіант:

Щоденник юного читача

Учня (ниці)_________ класу школи № ___________ ( міста, села. селища)

Прізвище_______________________________________________________

Ім’я___________________________________________________________

Розпочато в 2011 році

Перша сторінка щоденника може містити й інші відомості про учня, а також основні поради щодо його заповнення та ведення.

Друга сторінка може мати назву Ти читач. Тут дитина записує назву книги, прізвище автора, імена головних героїв, епізоди, які найбільше сподобались. Зробити це можна, відповідаючи на такі запитання:

Третя сторінка може називатися Ти мовознавець. За допомогою дорослих або за словником учень має з’ясувати значення незрозумілих йому слів. Записи на сторінці можна вести за таким планом:

Четверта сторінка.Ти критик. Тут можна записати відгук або, що простіше й цікавіше для дітей цього віку, написати лист другові, висловивши в ньому свою думку про прочитане, можна дати пораду друзям щодо того, чи варто читати книжку. Завдання для дитини можна сформулювати так:

П’ята сторінка. Ти – майбутній тато (мама). Кожен учень може «приміряти» на себе роль тата чи мами, спробувати подивитись на прочитану книжку їхніми очима і порадити або відговорити свого сина чи дочку читати її.

Шоста сторінка. Ти - автор. Алгоритм викладу міркувань дитини може бути такий:

Сьома сторінка. Ти – художник.

Восьма сторінка. Ти – письменник.

Як зацікавити дитину читанням

! Намагайтеся, щоб індивідуальне читання стало потребою дитини. Тому подавайте їй приклад, показуючи, як вам подобається читати. Тримайте вдома, в робочому кабінеті велику кількість книг та журналів. Нехай ваші діти бачать Вас за книгою кожного дня.

! Давайте дітям дивитися ваші книжки. Читайте їм уривки з неї вголос.

! Вибирайте і приносьте дітям книги, які відповідають їхньому віку та індивідуальним потребам (заняття спортом, догляд за тваринами), включаючи сюди і художню, і довідкову та пізнавальну літературу.

! Познайомте дітей із районною (міською) дитячою бібліотекою, розкажіть, як вона працює і які книги можна знайти тут.

! Вибирайте в бібліотеці книжки разом з дітьми. Дуже важливо вибирати, про що читати. Якщо дитина читає неохоче, вибирайте книжки, сюжети яких змусять її всміхнутись. Якщо ви ще й спробуєте виразно прочитати кілька цікавих розділів, дитина обов’язково зацікавиться книгою.

! Зацікавте дітей яким-небудь хобі чи діяльністю, котра потребує читання, і, головне, подобається їм. Конструюйте, грайте в настільні ігри, оскільки такі заняття потребують читання інструкцій, а надалі й потреби в більш повній інформації.

! Заохочуйте дітей до листування з друзями, родичами, навіть з уявними улюбленими героями.

! Розповідайте дітям про книжки, які ви читали в дитинстві, пропонуйте їм самим складати казки, вірші, історії. Записуйте їх в окремий зошит, прикрашаючи його малюнками. Пізніше дитина сама захоче перечитати ці записи вам або своїм друзям, брату,сестрі.

! Не карайте дітей за будь-яку провину читанням.

Кiлькiсть переглядiв: 669